Gezondheidschallenge Health Noord
November 2024 mocht HANNN opdrachtgever zijn bij de gezondheidschallenge Health Noord voor zorgvraagstukken in de regio. Studenten van diverse opleidingen ontwikkelden creatieve oplossingen voor gezonde en toegankelijke zorg. Ze hebben gewerkt aan een belangrijk zorgvraagstuk waar wij (HANNN) ook mede tegenaan lopen: "Hoe stimuleren we kwetsbare wijkbewoners om gezond te blijven en hoe betrekken we hen bij bestaande en nieuwe gezondheidsinitiatieven?"
"Hoe krijgen we ook meer mensen die niet direct geïnteresseerd zijn in leefstijl en gezondheid naar de bus?"
De dag begon koud vanwege hevige sneeuwval, maar gelukkig konden iedereen rond 10:00 uur starten. In een inleidende presentatie vertelden HANNNers Jan de Vries en Emma Toussaint over hun werkzaamheden en waar ze dit vraagstuk allemaal tegenkomen. Jan vertelde over de bloeizones, waarbij inwoners soms ook moeite hebben om de persoon achter de gesloten voordeur te bereiken. Emma deelde hetzelfde dilemma, maar dat vanuit de Gezonde Huiskamer. "Hoe krijgen we ook meer mensen die niet direct geïnteresseerd zijn in leefstijl en gezondheid naar de bus?"
Met de input en de Design Thinking-methodiek gingen vier multidisciplinaire teams aan de slag. Het doel: innovatieve en praktische ideeën ontwikkelen die bijdragen aan toegankelijke en betaalbare zorg in de regio. Studenten doorliepen de verschillende stappen van de aangereikte methodiek van Health Noord. Jan liep rond om de hardwerkende teams van tips te voorzien en meer duidelijkheid te geven over de praktijk.
De teams hadden elk een specifieke doelgroep gekozen en mochten hun unieke idee/oplossing in 5 minuten pitchen. HANNNer Jan zat in de jury samen met Jaline de Boer (Cadanz Welzijn) en Karl van Vleeren (Sociaal Werk De Schans).
Veelbelovende ideeën voor een gezonde toekomst
- 'Ons Huuskoamerhoukje'
Een ontmoetingsplek, opgezet door en voor senioren, waar gesprekken en activiteiten plaatsvinden met ondersteuning van sociaal werk. - 'De Gezinsdag'
Een gezinsuitje waarin plezier en gezondheidsvoorlichting worden gecombineerd. Het nuttige wordt op een leuke manier gebracht, gericht op samen gezond zijn. - Een online community via Discord
Gericht op gamende jongeren, sluit deze oplossing aan bij hun bestaande interesses. Via een digitale community ontstaat een laagdrempelige manier om contact te leggen en gezondheidsinitiatieven te delen. - De Lekker Thuus bus
Deze winnende oplossing brengt gezonde voedingsboxen naar de buurt. Bewoners bepalen zelf hoeveel ze betalen, en de bus stimuleert sociale interactie met buurtbewoners en lokale influencers. Het prototype werd zeer gedetailleerd uitgewerkt en bevatte zelfs een herkenbare 'tune' die klinkt wanneer de bus arriveert.
Uiteindelijk is 'De Lekker Thuus bus' er met de prijs vandoor gegaan. Het biedt een praktische oplossing voor gezondheidsproblematiek. Het grote pluspunt van dit initiatief vond de jury dat het in potentie ‘gratis’ is en voorziet in een belangrijke levensbehoefte. Verse groenten en fruit zijn niet voor iedereen toegankelijk en deze interventie brengt dit een stapje dichterbij.
Het was een geslaagde dag! Health Noord, Health Tech in Society, Hanze en Alfa-college bedankt voor de goede organisatie.